About Me

My photo
hai.. Selamat datang ke blog SalasiahNur. Enjoy da shortstories,my dairies and others. Love u all...

Friday, December 23, 2011

Ada sesuatu

Ada sesuatu
Ada sesuatu yang aku temu pada wajah itu
Di situ ada kekuatan, di situ ada ketenangan

Tuhan, Engkau memberikan aku seorang pendamping dari jauh
Satu semangat yang teguh
Yang membuat aku lemah saat aku dan dia tak lagi satu
Satu semangat yang kuat
Yang membuat aku tegar meneruskan hidup bersendiri di balik bayang dirinya

Cinta ini satu keagungan
Sesuatu yang tersampaikan tanpa sebab yang pasti
Dan ia pergi dengan sebab yang utuh

Senyuman pada raut itu satu keriangan
Adakah aku mampu memanjangkannya
Renungan itu satu yang menikam
Adakah jiwanya akan tetap di sini

Kami berdiri pada laluan yang berbeza
Itu yang sebenarnya memaksa dalam redha

Ya Tuhan, Engkau memberi dan Engkau mengambil
Engkau meneguhkan dan Engkau menunjukkan satu yang tak aku ternampak
Sungguh dia seorang yang terkirim bak Sulaiman, Cuma aku seorang Balqis yang tidak selayaknya bagi seorang sebaik dia, yang sejujur dan seteguh itu
Kerana keegoan
Telah dia lemahkan
Kerana kekerasan
Telah dia lembutkan
Kerana kekaburan
Telah dia hilangkan

Tetapi hanya sesudah itu
Hanya sesudah dia berpergian

Ya Tuhan, kehadiran ini satu yang membawa pulang
Yang menunjuk jalan
Yang mengembalikan
Yang membantu aku melihat dengan hati
Dengan meneliti melalui nurani
Agar ternampak sesuatu yang terberi tanpa prejudis

Lelaki itu seorang dia yang memerlukan seseorang di sisi
Aku ingin berada di situ tetapi adakah ini ketetapannya

Dia berdiri di sana
Kakiku tak terlangkah untuk ke arah itu
Aku hanya melihat dan tersenyum melihat dia di balik keriuhan ramai
Aku melihat dengan satu yang hanya aku mengerti, betapa bererti pertemuan dan percintaan ini
Setelah aku merenung jendela petunjuk Tuhan
Sungguh lembut teguran-Nya
Sungguh berat dugaan-Nya
Sungguh kalut aku meneliti
Namun aku sungguh tersenyum dalam mengerti

Ya Tuhan, temukan kami.
Sekalipun tak terpegang tangan itu
Tak berada di belakangnya aku sebagai mukmin
Tak terasa kucupannya sekali lagi di dahi ku
Namun ingin sekali aku berdiri di hadapnya, sebagaimana seorang yang telah jernih
Yang mampu buat dia tersenyum bangga dan bahagia…

Aku pohon Ya Allah, kali ini..

2.18pg
Jumaat 30.07.10 (di saat aku butuhkan seorang pendamping, aku mengadu pada potretnya dan ku rasakan dia bagai memberi semangat padaku. Terima kasih Tuhan)

No comments:

Post a Comment

Followers