About Me

My photo
hai.. Selamat datang ke blog SalasiahNur. Enjoy da shortstories,my dairies and others. Love u all...

Sunday, December 25, 2011

Dia Pakwe Aku La

Nama aku Shuki. Shukira Iman binti Amin. Nama aku ada ala-ala jepun sket sebab dulu tyme aku lahir, ada sepasang pelancong jepun tinggal kat rumah aku. So tyme bagi nama diorang letak nama aku Shukira. Aku ada sorang pakwe, namanya Azzizul Amzan bin Rashid. Kitorang dah lama gak couple, 2 tahun (kira lama lah tue). Kitorang tak selalu jumpa sangat sebab dia keje kat negeri kitorang, aku plak sambung blajar kat selatan. Pakwe aku nie seorang yang peramah, dia suka buat lawak, boleh kata dia nie senang berkawan la, tak kira lelaki atau pompuan. Aku plak jenis kasar sikit. Disebabkan peribadi Zizul yang peramah dan suka bergurau, ada ramai awek yang berkenan nak buat dia jadi pakwe. Aku tak ada lah jeles sangat sebab aku percayakan pakwe aku. Dah aku kenal dia memang jenis macam tue, takkan nak dia ubah perangai plak kan. Tiap kali kitorang keluar ada jer cerita baru tentang awek yang ‘melamar’ dia. Bernanah jugak aku dengar tapi aku tak lah kisah sangat, malah aku suka dengar sebab aku boleh tahu pesen orang lain. Kelakar plak jugak kadang-kadang tapi ada jugak yang buat aku sakit hati. Tue baru cerita tyme kitorang dating, tak lagi masa cakap fon. Kalau korang berada kat tempat aku, apa yang korang buat??? Apa yang korang rasa? Tapi aku steady jer. Tak adalah rasa nak sergah awek-awek yang kacau pakwe aku tue. Diorang pun satu, dah tahu pakwe aku ada awek, boleh pulak nak menanti lagi. Setia kot. Ada satu malam tue, aku mesej ngan pakwe aku. Zizul tanya aku, aku rindu dia tak? Agak pelik soklan tue. Napa plak? Mesti ada apa-apa. Dia pun lam takut-takut sket nak kongsikan satu hal kat aku. Ada sorang awek nie hantar mesej kat dia. Namanya Zura. Pakwe aku pernah cakap tentang dia nie tyme raya hari tue. Zura nie memang dah lama tunggu pakwe aku, sejak tyme aku ngan pakwe aku ada krisis dulu. Kiranya tyme tu pakwe aku solo lah kejap. Dia memang dah sound direct kat pakwe aku,nak jadi awek dia. Tapi pakwe aku taknak. Jadi pas kitorang bersama balik, pakwe aku dah gitau dia dah ada aku. Aku sendiri tak larang dia nak berkawan ngan Zizul, nak men mesej ke, apa ke tapi faham-faham sendiri la Zizul tue pakwe orang. Aku tak pernah jumpa ngan Si Zura, tapi klu bleh kenal pown ok juga. Saja-saja kan. Nak dijadikan crita malam tue Zizul forward mesej Zura bagi kat dia. “ Zura rindu Zizul la..” Aiii… nie dah lebih…. Aku pompuan gak, aku faham ler msej tue ada nada ‘pelik’ sket. Sah-sahlah bukan as kawan kan? Aku tak lah melenting tapi reaksi aku malam tue, Zizul kata cam ‘mengamuk’ jer. Mana ada. Aku orait jer. Bila dah jadi macam nie, aku rasa nak kenal sangat si Zura nie. Nak jugak kenalkan diri aku sebagai awek Zizul, supaya dia ingat sket bahwa pakwe aku tue ada awek. Jadi pandai-pandailah control diri.
Tak ku sangka satu hari aku kuar ngan Zizul, nak tengok wayang tue jadi hari permulaan tentang si Zura nie. Masa tue kat kol 2 petang. Citer start kol 2. Zizul dah beli tiket, sebelum masuk aku mintak diri jap nak gie toilet. Masa nak gie toilet tue aku rasa macam ada orang perhatikan aku. Tapi perasaan aku jer kot. Pas aku kuar ngan toilet, aku pon menuju pawagam lah kan. Aku Nampak lah Zizul bercakap ngan sorang awek. Boleh tahan lawa gak la. Aku ngan slumber gie kat Zizul dan perkenalkan diri.
“ ai.. Shuki.” Aku hulur tangan. Ngan gaya berlagak sket, awek nie sambut huluran tangan aku.
“ Zura”. Owh.. ini ke Si Zura tue… Zizul plak cam biasa jer. Aku sendiri pon taklah nak syak apa-apakan. Lagipun Zura tue kawan Zizul. Walau dia pernah hantar mesej macam tue kat pakwe aku dulu takkan aku nak ungkit masa tue plak. Lagi pulak kitorang baru jer kenal. Zura nie macam tak selesa jer aku ada, kemdian perkara yang paling tak boleh blah masa tue boleh plak dia bergesel-gesel kat Zizul. Zizul pon cam segan la nak nak elak. Dia paut lengan Zizul. Aku dah bengang. Malas aku layan, aku mintak tiket ngan Zizul. Aku masuk sorang. Baru jer aku nak duduk, Zizul dah ada kat sebelah aku. Aih, tak menggatal ngan awek tue ke dia nie? Padahal ada baik punya can tu. Entah napa, ‘keras hati’ aku tadi bertukar. Mata aku berkaca. Dan aku rasa kecewa sangat ngan pakwe aku. Mungkin sebab dia tak pertahankan aku dari silent war Zura tadi. Atau aku jeles. Entah. Tapi aku memang tak boleh tahan air mata aku, aku menangis. Zizul memang dari tadi beri perhatian kat aku. Dan macam terkejut gila tengok aku nangis sebab aku tak pernah nangis depan dia, sebab aku nie kan jenis ‘kasar’ sket. Jadi memang agak luar biasa klu aku menangis. Zizul macam dah tak tahu apa nak dibuat. Memang teruk aku nangis kat pawagam tue then aku keluar ke tandas.
Dalam tandas, aku nangis puas-puas. Tapi silent jerlah. Aku memang tak tahan. Aku tak boleh buat bodoh jer macam tyme aku tau dia hantar mesej cam tue kat pakwe aku. Tapi aku bukan jenis yang ‘tunjuk kuat’ atau silent war, apa lagi klu pasal lelaki. Kira entah apa-apa lah nak bergaduh kes lelaki kan. Tapi tak aku sangka diam aku masa dia bergesel n pegang lengan pakwe aku tadi buat aku lagi sedih macam nie. Sampai macam nie sekali. Bila dah lega sket. Aku kuar. Mau nya aku terkejut, si Zura slumber derk ada kat depan cermin. Memang Nampak sangat dia tunggu aku kuar. Apa minah nie nak?
“ ko jangan nak menggatal ngan pwe aku bleh tak?” mesti korang ingat aku yang kata macam tue kan? Tapi sebenarnya Zura yang kata cam tue. Napa ngan minah nie. Meroyan ke apa. Aku malas nak layan. Aku terus nak kuar jer. Bukan boleh hadap sangat orang macam nie, buang masa jer.
“ weiii…. Ko pekak ke apa?”. Dia paut tangan aku, kata-kata dia pown kuat. Sampai mak cik yang tengah cuci lam tandas tengok semacam jer.
“ awak nie cakap pasal sapa Zura?”
“ weyh, buat tak faham-faham pulak minah nie. Zizul tue la. Ko dengar sini, Zizul tue pakwe aku ”. Boleh pulak dia ngaku mamat tue pakwe dia. Biar betul nie. Zizul duakan aku ke?
“ awak biar betul…”
“ dengar sini eh, kalau kau rapat lagi ngan dia, siap ko.” Aku bingung. Bukan ke sepatutnya aku yang gunakan dialog tue. Adessss… pening.
“ awak pasti ke?”
“ eyh sengal lah minah nie. Ko nie lembap eyh. Tak reti bahasa lagi. Ko kenal Zizul tue bila? Minggu lepas? Bulan lepas? ” Baik punya ayat la minah nie. Muka lawa, tapi budi bahasa hancusss..
“ sy tak lah kenal zizul lama. Saya tak tau pulak dia ada awek”
“sebab ko tak tau la, aku nak gitau. Aku nie, Azura Abdul Rahman, awek dia. Jadi ko faham-faham sendiri”. Awek ni dah over la.
“ Zura, saya memang baru kenal Zizul 2 tahun lepas. Saya tak tahu pulak dia dah ada awek masa dia lamar saya jadi awek dia dua tahun lepas tue. Dan, tyme kitorang putus dulu, dia kata dia tak ada orang lain selain tunggu saya sampailah sekarang bila kitorang couple balik. Jadi saya nak tanya awak, sejak bila awak jadi awek dia ek? Sebab dia kata, dia baru jer kenal awk masa kitorang ada krisis tue.”
Muka dia dah semacam. Nak kata pe lagi minah oii??? Aku pon slumber jer blah. Malas buang masa ngan orang cam nie. Nak sambung tengok citer ar.. serta merta sedeh aku dah hilang. Dah ok balik dah. Zizul plak aku tengok kusyuk jer tengok citer Jangan Pandang Belakang Congkak 2 sambil makan popcorn, macam tadi tak ada apa. Lagi pulak dia dah tengok aku ok balik.
Seminggu pas tue aku n Zizul kuar jejalan gie pantai. Best tol tapi ke’best’san menghirup angin pantai ngan Zizul petang tue terbantut bila ada masuk mesej boleh tahan mengada lah dari minah gedik ari tue.
‘rindu kat orang tue lah’. Zizul plak tak kisah pon aku pegang henset dia, jawab mesej minah tue. Boleh pulak dia turun bawah cari siput sedut. Baik punya pakwe. Tengah ada krisis pasal orang ketiga boleh lagi dia cari siput sedut tanpa rasa bersalah.
‘ye ke rindu abang’
‘yer lah, Zura rindu sangat kat abang. Zura dah lama impikan abang. Abang jer buat tak faham’
‘zura kan tahu abang dah ada awek. Kat abang dah gitau abang ada shuki tue’
‘abang, zura tak kisah. Zura nak abang jugak’. Budak pompuan nie memang sengal la. Maknanya sekarang dah terang-terang dia tau aku nie awek Zizul tapi boleh lagi.. aiiiissshh…
‘ tak boleh la macam nie Zura, nanti kalau Shuki tahu matilah abang’
‘dah tue,kita senyap-senyap jerlah. Dia kan belajar. Bila dia tak ada, tak ada halangan antara kita. Zura rindu sangat kat abang tau’
‘tak baik lah macam tue Zura’
‘tak baik apanya. Cinta Zura suci untuk abang sorang jer. Apa kurangnya Zura nie daripada pompuan tue. Bukan lawa sangat pun.’ Boleh pulak dia ngutuk aku. Sabor jerlah…. Aku kena pandai sket main ayat. Sabar, rancangan nie take tyme sket.
‘zura, dia datang la. Nanti abang mesej abang lagi eh.’
‘ok. Sayyyyyyaaaaang abang… muahhhh’. Gila!!!!!!!!!!!
Cuti aku dah habis. Terpaksalah berpisah ngan mamat kesayangan aku tue. Tapi sebelum tue aku tukar no ngan dia. Dia pakai no aku, aku pakai no dia. Tak ganggu hal keje dia pown sebab dia ada no len kalau pasal keje. Jadi sejak aku balik ke kolej aku, aku ngan si Zura bak Uda dan dara lah. Aku jadi Zizul. Bukan main merenyam lagi minah nie. Tak segan dah nak gelarkan diri as sayang. Sengal.
‘abang, sayang rindu nak dengar suara abang’ pulak dah minah nie. Tak habis-habis nak susahkan aku.
‘tak boleh lah malam nie, abang bizi la’
‘ala…. Nakkkkk jugaaaakkk’. Pulak dah…. Angin gatal dia datang balik dah.
‘abang bizi nie’
‘sayang col  abang k.’ tak sempt seminit telefon berbunyi. Alamakkkk…
‘zura, kejap lah. Abang habiskan keje dulu. Nanti abang mesej zura.’
‘ok… sayang tunggu tau..’. Alamak, macam mana nie…. Ha, wat 3 in 1. Kan no Zizul nie bley wat macam tue. Aku kol pakwe aku. Cian plak dia ngah tido, tapi terpaksa lah kan. Aku col zizul dulu, kemdian col zura. So zizul cakap la ngan minah tue. Aku dengar n rekod. Boleh jadi bahan bukti.
Malam tue memang berdesing telinga aku nie dengar suara manja si Zura. Nak jer aku bersuara, maki hamun tapi … malas ler aku.
Plan aku dah sampai ke penghujungnya. Aku sendiri taknak libatkan Zizul lam hal nie. Taknak la Zura tue tahu Zizul bersepakat skali dalam plan aku nie. Aku mesej ngan Zura konon-konon Zizul nak jumpa dia kat pantai. Dari jauh aku Nampak minah nie bertenet kat bangku. Baik punya melaram.
‘assalamualaikum’ secepat kilat dia berpaling. Menggelabah Nampak.
‘ zura, lama tak jumpa. Sihat? Tengah tunggu pakwe ke?’
‘macam mana ko bley ada kat sini?’
‘aku naik roket. Kot tak Nampak ke roket aku sampai tadi’
‘errm…’
‘tunggu pakwe aku eh??? Dengar sini. Sekali lagi aku dapat tahu kau mesej ke, col ke, jumpa ke ngan pakwe aku, kau jangan harap aku biarkan eh’
‘ wey.. ko cakap baik-baik sket. Ko tahu mana aku nak jumpa pakwe ko? Meroyan ko eh?’
‘aku meroyan??’. Aku tunjuk henset pakwe aku. Faham-faham sendiri laa. Selama nie ko men msej ngan aku, bukan stakat no nie aku tukar ngan pakwe aku macam orang lain buat. Skali ngan henset aku tukar.
“ Ko nak cakap apa lagi? Tak faham-faham ke slama nie ko mesej ngan aku, bukan ngan Zizul.” Muka dia dah pucat. Nak bukti lagi ke?????
“ aku ada rekod suara gatal ko ngan pakwe aku. Ko nak dengar balik ke?”
“ Zizul mana???”
“ ko tanya suami aku mana ke tadi?”.
“ suami ? ”
“ ha’ah. Zizul dah jadi suami orang pun. Dan orang tue, aku. Kebenarannya, selama nie kau men mesej dengan aku. Zura, aku rasa kau sendiri sedar yang kau patut hentikan harapan kau thadap Zizul sejak dari dia kata dia dah ada awek. Dah lama aku bersabar ngan kau nie. Dalam mesej sendri aku dah cakap, jangan berharap pada Zizul tapi kau nie tak faham-faham. Zura, aku bukan nak mainkan perasaan kau tapi kau sendiri kena sedar kau patut jaga perasaan tunang kau. Pernah kau fikir pe prasaan dia klu dia tahu semua nie”
“ mana ko tahu aku ada tunang”
“ tunang kau sepupu aku. Fakir Amran tue sepupu aku.”
“ Zura, aku beri kau banyak peluang. Fakir pun beri kau banyak peluang utk betulkan kesilapan kau. Tapi kau makin hanyut. Untuk apa kau mengharap pada lelaki lain sedangkan kau dah ada tunang. Kalau hubungan korang ada masalah sekalipun, kau tak boleh buat macam nie. Aku kesiankan Fakir, dan aku juga kesiankan kau.”
“ selama nie ko tipu aku”
“ selama nie kau yang tipu diri sendiri Zura”. Dari belakang Zura aku nmpak Fakir berjalan ke arah kami. Aku sekilas memandang ke kereta, suamiku di sana. Zura tiba-tiba menangis. Aku pasti ia bukan lakonan.
“ kalau kau tak sayangkan Fakir, lepaskan dia”
“ aku…”
“ kau tak sayangkan Fakir kan?”
“ aku sayang dia…. Aku sayang dia…”
“ dah tue kenapa kau buat macam nie…”
“ aku tak tahu… aku tak tahu… aku tak tahu…” Zura meraup mukanya. Ada riak kekesalan di situ. Dia menangis.
“ zura, Fakir dah pergi..”
“ pergi? Dia pergi mana Shuki… dia pergi mana?”
“ jauh, dia nak lupakan semua nie”. Zura terduduk. Bersungguh-sungguh dia nangis. Aku tak pula pujuk sebab aku tahu ada sesorang yang lebih layak untuk menghentikan tangisannya, dan yang paling penting menyedarkannya tentang kebenaran.
“ dia nak lupakan tunang dia yang tak pernah hargai dia, yang tak pernah sayang dia”. Psiko betul aku nie.
“ aku sayaaaang dia…” . tangisan Zura makin kuat. Aku pown segan ngan pengunjung len. Orang tengok semacam jerk at aku. tapi plan mesti diteruskan.
“ kau dah terlambat Zura….”. zura menangis lagi.
“dah lah… jangan percaya sangat kat Shuki. Tambah cerita jer lebih.” Fakir bersuara dari belakang Zura. Tak tahan nak tengok psiko aku kat tunang dia kot. Zura berpaling. Kedua-duanya berpandangan. Aiiisshhh.. romantic plak pasangan bertunang nie.
“ bie…..jangan tinggalkan ney. Ney salah.. ney mintak maaf”
“ yer, bie maafkan lah. Tapi jangan percaya sangatlah kat Shuki nie. Mana ada bie nak tinggalkan ney. Awak pon satu Shuki, auta jer lebih. Sejak bila plak awak ngan Zizul tue nikah? Korang couple jer kan?”
“ hahahhaha.. ala… kasi real sket la. Barulah dramatik”. Petang di pantai tue berakhir dengan baik. Aku dah berjaya hilangkan pengacauan Zura terhadap pakwe aku, dan kembalikan Zura pada tunang dia. Lagi satu Fakir bukan sepupu aku pon. Mana aku kenal dia. Cuma ari tue tiba-tiba dia col aku. Dia ingat dia silap no dah sebab yang jawab fon pompuan, bukan lelaki sedangkan dia ambik no aku senyap-senyap dari enset Zura atas nama Zizul. Tyme tu lah kitorang berpakat buat plan. Aku sendiri tak faham apalah masalah diorang sampai Zura menggatal ngan orang lain. Tapi malas aku fikir. Yang penting rancangan aku untuk hentikan pengacauan Zura terhadap Zizul berjaya.  Zizul pulak taklah peduli sangat. Dia sokong jer apa yang aku buat. Dan inilah hasilnya…… tapi kan…. Kan best klu Zizul benar-benar suami aku macam aku cakap kat Zura tadi. J

11.50 pm
08.11.10
Seperti biasa, cerita betul + rekaan = cerpen.

Terima kasih baca sampai abesss….

No comments:

Post a Comment

Followers