About Me

My photo
hai.. Selamat datang ke blog SalasiahNur. Enjoy da shortstories,my dairies and others. Love u all...

Sunday, December 25, 2011

Persisi

Persisi… aku ingin pulang kembali
Kejauhan yang telah aku pergi ini amat menyesakkan tanda
Sungguh perjalanan ini ialah nikmat yang pedih duganya, pautkan aku kembali..

Lentera, bahtera, berlabuh di balik ombak ini.. tunggu aku di sana kirimlah khabar pada bonda, puterinya ingin pulang… sutera….

Sutera, kembalikan perhiasan pakaianku.. sungguh dunia ini bukan tempat aku beradu aku ingin pulang
Kembalikan sayap putih untuk ku  terbang ke alam yang aku dilahirkan
Wadah sungguh…. Aku kelemasan dan aku bukan dibesar untuk tinggal di sini
Terasuh aku dengan kelembutan tapi mengapa saat ini aku hidup dengan kuat amarah yang terbentang
Terasuh aku dengan kediaman, mengapa pula becokkan itu terhias di bingkai pedoman
‘Bendara’ (pengasuhku, sikapku yang asal- pengiring, orang kanan istana, lelaki), sungguh kau kenali aku apakah aku tersisir jauh
Bawakan aku, sungguh tangis ini tak tertahan hati
Mengapa terkenal aku mereka dengan satu kebiadaban yang tak aku kalungkan saat kelahiran
Bawalah puteri ini pulang
Aku takkan jadi permaisuri jika ini yang tertetapkan

Aku memejamkan mata, aku diamkan suara, aku hentikan hentakkan kaki, lalu hayunan tangan ini terkejap. Aku masih berdiri, senyap. Itulah aku. Lalu senyum terukir, cerah raut ini terlukis kemanisan satu keperibadian. Aku akan kembali pulang…

Telah sampai warkah itu pada bonda
Kirimanku terhias indah kuning bunga lili yang harum mekar, lalu bonda izinkan
Ayahanda, puterimu akan kembali, dan kau takkan lagi akan kecewa terhadap warismu
Akan terisi teraju itu

Dalam bahtera ini aku tersenyum rapi, aku sisiri mahkota hitam ini dengan tangan ketanggungjawaban. Itulah yang telah lama aku tinggalkan…. Angin, deruanmu kesejukan yang ini, aku lihat laut luas terbentang tanpa perhujung, ke sana aku akan pergi.. ke sana yang pernah  aku jejaki, berdosa aku tinggali. Rumahku.
Ini perjalanan. Sampaikah aku ke sana… nantikan…

04.03.10
12.25pagi

No comments:

Post a Comment

Followers